מה זה זהב ורוד?

שרשרת לב עם סרט ורוד

אמנם זהב וכסף שימשו לייצור תכשיטים במשך דורות, אבל נראה שזהב הורוד התפוצץ לפתע. זה נמצא בכל מקום בימינו, מקישוט גוף ועד כלי בית וגם עד תכשיטים. עם זאת, זהב ורוד וצבעיו המדהימים והעמוקים, נמצאים למעשה גם בשימוש כבר מאות שנים בשל תכונותיו האטרקטיביות. עם הגוונים הרומנטיים והורדרדים שלו, הזהב הורוד גדל בפופולריות עם השנים לשימוש בטבעות אירוסין, שרשראות, צמידים, וכיום נחשב לאחד הצבעים הפופולריים ביותר.

שרשרת לב עם סרט ורוד

קנה את זה: שרשרת לב עם סרט ורוד

אבל מהו בעצם ורוד זהב? זה זהב אמיתי? ולמה משתמשים בו בתכשיטים?

היסטוריה קצרה של זהב ורוד:
זהב ורוד, או בשמו הלועזי רוז גולד, שימש לראשונה ברוסיה האימפריאלית במאה ה-19, כאשר התכשיטן הנודע קרל פברג’ה החל להשתמש בו בביצי הפברג’ה המפורסמות שלו, שנעשו במיוחד עבור משפחת המלוכה הרוסית. זה היה ידוע אז בשם זהב רוסי. הפופולריות שלו התפשטה בסופו של דבר לחו”ל ותכשיטנים ויקטוריאניים באנגליה החלו להשתמש בזהב ורוד בסוף המאה ה-18 ובתחילת המאה ה-19.

מוצרים קשורים:

לאורך שנות הזהב של שנות ה-20 זהב הוורד היה פופולרי מאוד בארצות הברית ובמקומות אחרים בתכשיטים. מכיוון שבאופן מסורתי השתמשו בזהב כסמל לחשיבות ועושר, זהב הוורד הפך גם הוא לסימן של עושר ומעמד.

המעצב המפורסם קרטייה היה חשוב במיוחד בעלייתו של הזהב הורוד, עם “‘Trinity Ring” המפורסמת שלהם, הפופולריות שלו נמשכה עד המשבר הפיננסי של תחילת שנות ה-30. אז הפכה הפלטינה למתכת המועדפת לתכשיטים, בשל צבעיה הבהירים והלבנים.

עם זאת, ככל שהתפתחה מלחמת העולם השנייה, נעשה שימוש גדול יותר בפלטינה כחלק  מהמאמץ המלחמתי וכך נעשה נדיר ויקר יותר. תכשיטנים שוב חזרו להשתמש בזהב ורוד לפריטים, והפופולריות של המתכת הצבעונית הזו חזרה עד סוף שנות ה-40 וה-50.

קנה את זה: סט טבעות עם חריטה פנימית לזוג

האם רוז זהב זהב אמיתי?

זהב ורוד הוא זהב אמיתי, אבל הוא תערובת, או סגסוגת, המורכבת מנחושת וזהב צהוב המשולבים יחדיו. זהב צהוב צריך להיות מעורב, או סגסוגת, יחד עם מתכות אחרות כדי להפוך אותו לחזק יותר בכדי לייצר תכשיטים, שכן זהב צהוב במצבו הטבעי הוא מתכת רכה וניתנת לגימור. תוספת של מתכות אחרות מאפשרות לתכשיטי זהב ורוד להחזיק מעמד זמן רב יותר, ולהכתים פחות ממתכות אחרות.

זהב 24 קראט הוא 100% זהב צהוב טהור. ככל שמשתמשים בפחות זהב צהוב זה אומר שמספר הקראט יורד. פריט במשקל 18 קראט, למשל, הוא 75% זהב צהוב, כאשר 25% הנותרים מורכבים ממתכת אחרת כדי להעניק לתכשיט צבע ייחודי.

ככל שתכולת הזהב הצהוב בתכשיט גבוהה יותר, כך הוא יופיע בצבע זהב יותר. ככל שתכולת מתכות אחרות גבוהה יותר, כך משתנה הצבע.

אז ממה בעצם עשוי זהב ורוד?

זהב ורוד, עשוי מסגסוגת של זהב צהוב, נחושת, ולפעמים גם כסף. ככל שתכולת הנחושת גבוהה יותר, כך יופיע הגוון האדמדם חזק יותר.

לזהב ורוד יש תכולת נחושת חזקה יותר. זהב ורוד 18 קראט יהיה 75% זהב, 22.25% נחושת ורק 2.75% כסף.

rose_gold_product_1679_1

קנה את זה: צמיד קשיח מכסף טהור עם חריטה אישית

האם זהב ורוד יקר יותר מזהב צהוב?

השימוש בנחושת בזהב ורוד לא בהכרח מייקר אותו יותר או פחות מזהב צהוב. כיוון שחלקי זהב ורוד 14 קראט או 18 קראט מכילים את אותה כמות זהב כמו זהב צהוב 14 קראט או 18 קראט, יש להם בעצם אותו ערך.

הדבר נכון גם לגבי זהב לבן. מספר הקראט קובע את אחוז הזהב הצהוב הטהור, כך שלזהב לבן 14 קראט או 18 קראט יש ערך מהותי כמו זהב צהוב או ורוד.?

איך אתה יכול לדעת אם זהב ורוד הוא אמיתי? אם אתה יודע את הקראט של התכשיט שלך, אפשר לקבוע עד כמה הוא אמיתי או מזויף. מכיוון שזהב ורוד הוא סגסוגת של מתכות שונות, זהב ורוד טהור אינו קיים. לכן, אם התכשיטים שלך מסומנים בזהב ורוד 24 קראט, סביר להניח שהם מזויפים.

rose_gold_product_1211_1

קנה את זה: עגילי זרקון צמודים

האם זהב ורוד מכתים?

 תכשיטים מאבדים את הברק שלהם, הצבע שלהם מתחיל לדהות ובעצם הם נהרסים ומכתימים כתוצאה מחשיפה לאוויר או ללחות.

זהב במצבו הטהור ביותר, 24 קראט, אינו מתחבר בקלות עם חמצן ולכן אינו מכתים מהר. עם זאת, מכיוון שזהב מסוגג במתכות שונות, הם מגיבים עם חמצן ומתרחשת הכתמה.

בשל תכולת הנחושת הגבוהה יותר בזהב ורוד בהשוואה לזהב צהוב, הוא אינו מוכתם כמו חתיכת זהב רגילה. במקום זאת, עם הזמן הוא צובר פטינה. אבל מהי פטינה? פטינה היא שכבה דקה הנוצרת על פני השטח של נחושת וחומרים אחרים המעניקה לו מראה ישן יותר ווינטג’י יותר. דוגמה טובה לכך תהיה פסל החירות. פסל החירות במקור בצבע נחושת, עם הזמן הצטברה עליו שכבה של פטינה שהפכה את אחד מציוני הדרך המפורסמים בעולם למראה הגוון הירוק הקלאסי שלו.

יש אנשים שאוהבים, ואפילו שואפים אליו, לסגנון הוינטג’ הזה, וצביעה של זהב ורוד יכולה לגרום לתכשיטים ישנים להיראות קלאסיים. אבל קל לנקות את הפטינה במידה ותרצו בכך, כך תשמרו על תכשיטי הרוז גולד שלכם מלאי ברק לאורך זמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *